Veilig op kantoor (of thuis) werken in tijden van Corona

De afgelopen weken gingen steeds meer mensen op kantoor werken in plaats van dit thuis te doen. Dit was ook terug te zien in het aantal besmettingen dat op de werkvloer is gestegen.

Jammer genoeg wordt/kan er (nog) geen voldoende afstand gehouden worden en/of worden de nodige maatregelen niet genomen. Werkgevers zijn verantwoordelijk voor het creëren van een veilige werkomgeving voor hun werknemers om ieders gezondheid te waarborgen, ook in de anderhalve meter samenleving. Door praktische maatregelen te nemen is dit te realiseren.

Ontdek 5 manieren om een corona proof bedrijf te creëren waarbij de medewerkers zich veilig kunnen voelen en 1.5 meter afstand op kantoor kunnen houden als thuis werken niet mogelijk is. 

MV Kantoor heeft diverse producten in het assortiment opgenomen om ondersteuning te bieden in de aanpak tegen het Coronavirus.

Coronaschermen voor hygiënische afscherming van werkplekken

Met preventieschermen kunt u eenvoudig de werkplekken van medewerkers afschermen zonder de  transparantie te verliezen. Met deze hygiëneschermen kunt u een veilige kantoorinrichting creëren zonder de communicatie en verbondenheid tussen collega’s te belemmeren.
Het voordeel van kuchschermen is dat u een barrière tussen mensen kunt creëren en tegelijkertijd de persoonlijke ruimte waarborgen.

De spatschermen in onze webshop zijn mogelijk in elke toepassing die u wenst, hangend aan het plafond, vrijstaand op de vloer, geklemd op het bureau of staand op het bureau.
De preventieschermen zijn mogelijk in 2 type materialen: plexiglas (acryl) en veiligheidsglas. Beide materialen zijn eenvoudig te reinigen om bacteriën te voorkomen. Scheidingswanden van glas hebben nog een duurzaam voordeel.

Open kantoortuinen kunnen nu ingedeeld worden en werkplekken afgeschermd om de kans op virusverspreiding te voorkomen.

Kijk ook naar preventieschermen die u kan combineren met akoestische bureaupanelen voor een geluiddempende en hygiënische oplossing.

Preventieschermen corona kantoor

Bewegwijzering Corona (Corona preventie signing)

Deze praktische oplossing kan snel en simpel ingezet worden om looproutes op de werkvloer te realiseren.
Door middel van Corona stickers op de vloer kunt u looprichtingen duidelijk maken om de kruising van mensen te voorkomen en 1.5 meter afstand te houden. Met de corona houdt afstand stickers kunt u social distance visueel in beeld brengen en helpt dit bij het aanleren van nieuwe gewoontes op de werkvloer.

Bewegwijzering is eenvoudig aan te brengen en ook weer te verwijderen, zowel op de vloeren als de wanden. Neem een kijkje in onze webshop voor de coronavirus stickers. Of neem een kijkje in onze kantoorartikelen webshop voor nog meer keuze uit anderhalve meter stickers en andere coronapreventie middelen.

Vloerstickers houdt afstand

In shifts werken

Laat werknemers in shiften werken op kantoor, bijvoorbeeld om de dag of wellicht in twee shifts op één dag. 
Hierdoor houdt u de bezettingsgraad minimaal en kunt u met de beschikbare ruimte slim omgaan om zo ook de afstand te houden tussen collega's. Door werknemers op wisselende tijden volgens een rooster in te plannen, kan men veilig op de werkplek zitten en is er meer bewegingsruimte.

In shiften werken kantoor

Thuiswerken/flexibel werken

Thuiswerken is de norm! Als het mogelijk is om de werkzaamheden vanuit thuis te doen, is het sterk aanbevolen om hiervoor te kiezen. Volgens het ADP ervaren toch veel werknemers de druk om fysiek naar het kantoor te gaan tijdens Corona.
Hierover groeien het aantal klachten en zijn er volgens het Inspectie SZW veel gevallen waarbij werknemers niet gezond of veilig hun werk kunnen doen.

Kantoorinrichtingen waar geen rekening gehouden is met afstand houden of thuiswerken nog niet wordt besproken, moeten daar verandering in brengen. Vooral als de mogelijkheid er is en men prima de werkzaamheden op een thuiswerkplek kan uitvoeren. Werkgevers zijn hier verantwoordelijk voor en zolang er op de werkvloer niet mogelijk is om die veiligheid te bieden moet thuiswerken mogelijk zijn.

Een gezonde thuiswerkplek met goede meubelen, kan prima ergonomisch en voordelig zijn. Neem een kijkje op onze thuiswerk pagina voor de favorieten van de ergonomische thuiswerkplek. Voorkom hierdoor lichamelijke klachten en verbeter de concentratie en productiviteit tijdens het thuiswerken. Voor grote aantallen kunt u ook op de thuiswerkplek pagina terecht voor staffelkortingen.

Artikelen over thuiswerken:
De beste bureaus voor thuiswerken
Waar moet een thuiswerkplek aan voldoen?
Thuiswerken, zo werkt het wel.
Kruk Upis1: de favoriete afwisseling van de bureaustoel

Thuiswerkplek inrichten

Herindeling van (het aantal) werkplekken

Door de nieuwe veiligheid regels verandert de indeling van het kantoor, dit leidt tot een nieuwe lay-out en routing. Geen idee waar u moet beginnen? Neem contact op met onze experts en ontdek wat wij voor u kunnen betekenen. 

Hieronder is een voorbeeld te zien van een vernieuwde indeling waarbij rekening gehouden wordt met anderhalve meter afstand. Zo is er een andere indeling gecreëerd met minder werkplekken. In plaats van de extra werkplekken is er meer ruimte voor overleg, ontspanning en korte brainstorm sessies. Daarnaast zijn er diverse scheidingswanden toegevoerd waar er extra afstand gewenst is. 

MV Kantoor helpt met het herinrichten van de bestaande werkomgeving om ervoor te zorgen dat er voldoende afstand bewaard kan worden en de werknemers zich veilig kunnen voelen en veilig kunnen werken in een corona proof kantoorinrichting.

Wij brengen de huidige situatie voor u in kaart en kunnen uw kantoor inrichten gericht op 1.5 meter afstand met het bestaande meubilair.

Kantoorinrichting lay out situatie voor corona

Situatie na Covid-19:

Kantoorinrichting lay out situatie na corona

Praktische maatregelen voor een anderhalve meter kantoorinrichting

  • Stel hygiënische middelen beschikbaar; desinfectie gel, hygiënische doekjes, wegwerpbureauleggers etc.;
  • Maak regels kenbaar en zorg voor een duidelijke looproute;
  • Gebruik belijning op de vloer om anderhalve meter zones te creëren;
  • Overweeg een herinrichting van het aantal werkplekken;
  • Deel teams op om in shifts te werken en elkaar meer ruimte te geven;
  • Kies zoveel mogelijk voor vaste werkplekken en laat werknemers die veel samen moeten werken bij elkaar in de buurt zitten;
  • Maak thuiswerken mogelijk;
  • Maak gebruik van preventieschermen om de kans op besmetting te verkleinen.

Thuiswerk toppers

Bureaustoel thuis Every  Bureaustoel Every EV211
 
€ 375 
meer informatie »
Easy bureau thuiswerken  Hoogte instelbaar bureau Easy
 
€ 174 
meer informatie »
Ergonomische kruk Up Ergonomische kruk Up 
€ 129 
meer informatie »
Heeft u vragen over hoe u het beste een thuiswerk kantoor in kan richten? Neem gerust contact met ons op of neem een kijkje op onze webshop voor diverse kantoormeubelen
MV Kantoor is een ervaren projectinrichter uit Zeist en creëren al jaren de mooiste werkomgevingen en kantine inrichtingen. Bekijk onze projectenpagina voor interieur inspiratie. Benieuwd wat men van ons vindt? Eerlijke beoordelingen leest u hier.